Procedura zgłoszeń wewnętrznych sygnalistów - kompletny przewodnik

Procedura zgłoszeń wewnętrznych sygnalistów - kompletny przewodnik

Dowiedz się, jak wdrożyć procedurę zgłoszeń wewnętrznych sygnalistów, kto musi ją wprowadzić i jak przeprowadzić konsultacje z pracownikami.

ZZB

Zespół Zasady Biznesowe

Redakcja Biznesowa

13 min czytania

Wejście w życie regulacji dotyczących sygnalistów oznacza dla wielu przedsiębiorców konieczność dostosowania się do nowych wymogów prawnych. Ustawa o ochronie sygnalistów nakłada na określone podmioty obowiązek wdrożenia procedury zgłoszeń wewnętrznych, która ma na celu umożliwienie pracownikom i współpracownikom zgłaszania naruszeń prawa w bezpieczny i skuteczny sposób. Procedura ta stanowi pierwszy poziom ochrony dla osób zgłaszających nieprawidłowości i ma na celu rozwiązywanie problemów na poziomie organizacji, zanim zostaną one zgłoszone do organów zewnętrznych.

Implementacja procedury zgłoszeń wewnętrznych wymaga nie tylko znajomości przepisów prawnych, ale również przeprowadzenia właściwych konsultacji z przedstawicielami pracowników. Proces ten obejmuje szereg skomplikowanych zagadnień, począwszy od określenia, czy dany podmiot podlega obowiązkowi wdrożenia procedury, przez wybór odpowiednich przedstawicieli do konsultacji, aż po szczegółowe opracowanie treści procedury i zapewnienie jej zgodności z wymogami ustawy.

Procedurę zgłoszeń wewnętrznych muszą wdrożyć podmioty zatrudniające co najmniej 50 osób w przeliczeniu na pełne etaty według stanu na 1 stycznia lub 1 lipca danego roku. Obowiązek dotyczy zarówno pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, jak i osób świadczących pracę za wynagrodzeniem na innych podstawach prawnych

Obowiązek wdrożenia procedury zgłoszeń wewnętrznych

Ustawa o ochronie sygnalistów precyzyjnie określa, które podmioty mają obowiązek wdrożenia procedury zgłoszeń wewnętrznych. Kryterium decydującym jest liczba osób wykonujących pracę zarobkową na rzecz danego podmiotu. Próg 50 osób w przeliczeniu na pełne etaty jest obliczany według stanu na dzień 1 stycznia lub 1 lipca danego roku, co oznacza, że podmioty muszą regularnie monitorować swoją strukturę zatrudnienia.

Istotne jest, że przy obliczaniu tego progu uwzględnia się nie tylko pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, ale również osoby świadczące pracę za wynagrodzeniem na innych podstawach prawnych, takich jak umowy zlecenia, umowy o dzieło, kontrakty B2B, czy inne formy współpracy. Takie szerokie podejście do definicji osoby wykonującej pracę zarobkową oznacza, że wiele podmiotów, które wcześniej mogły nie być świadome tego obowiązku, musi teraz przeanalizować swoją sytuację prawną.

Podmioty, które nie osiągają progu 50 osób, nie mają obowiązku wdrażania procedury zgłoszeń wewnętrznych, jednak mogą to zrobić dobrowolnie. Taka decyzja może być podyktowana chęcią budowania kultury organizacyjnej opartej na transparentności i etyce, lub przewidywaniem przyszłego wzrostu zatrudnienia. Dobrowolne wdrożenie procedury może również stanowić element strategii zarządzania ryzykiem compliance i reputacyjnym.

Mniejsze podmioty mogą dobrowolnie wdrożyć procedurę zgłoszeń wewnętrznych, nawet jeśli nie przekraczają progu 50 osób. Decyzja ta może być podyktowana strategią budowania kultury organizacyjnej opartej na transparentności. Dobrowolne wdrożenie procedury również wymaga przeprowadzenia konsultacji z przedstawicielami pracowników

Konsultacje z przedstawicielami pracowników

Proces wdrażania procedury zgłoszeń wewnętrznych nie może odbywać się bez odpowiednich konsultacji z przedstawicielami osób wykonujących pracę. Ustawa przewiduje dwa scenariusze przeprowadzenia takich konsultacji, w zależności od tego, czy w danym podmiocie działa zakładowa organizacja związkowa, czy też nie.

W przypadku gdy w podmiocie prawnym działa zakładowa organizacja związkowa, konsultacje przeprowadza się z tą organizacją. Jeśli działa więcej niż jedna zakładowa organizacja związkowa, konsultacje muszą objąć wszystkie działające organizacje. Taki mechanizm zapewnia, że głos wszystkich zorganizowanych grup pracowniczych zostanie wysłuchany w procesie kształtowania procedury.

Gdy w podmiocie nie działa żadna zakładowa organizacja związkowa, konsultacje przeprowadza się z przedstawicielami osób świadczących pracę na rzecz podmiotu prawnego, którzy zostali wyłonieni w trybie przyjętym w tym podmiocie. Ten tryb może być różny - od głosowania powszechnego, przez delegowanie przedstawicieli z poszczególnych działów, po inne formy demokratycznego wyboru reprezentacji.

Czasowe ramy konsultacji są ściśle określone w ustawie. Konsultacje trwają nie krócej niż 5 dni i nie dłużej niż 10 dni od dnia przedstawienia przez podmiot prawny projektu procedury zgłoszeń wewnętrznych. Ten okres ma zapewnić wystarczający czas na zapoznanie się z projektem i sformułowanie uwag, nie przedłużając jednocześnie nadmiernie procesu wdrażania.

Konsultacje dotyczące procedury zgłoszeń wewnętrznych trwają od 5 do 10 dni od przedstawienia projektu. Uwagi zgłoszone przez przedstawicieli pracowników nie są wiążące dla podmiotu ustalającego procedurę. Podmiot może uwzględnić uwagi według własnego uznania, ale nie ma takiego obowiązku prawnego

Zakładowa organizacja związkowa - definicja i zadania

Zakładowa organizacja związkowa odgrywa kluczową rolę w procesie konsultacji procedury zgłoszeń wewnętrznych. Aby organizacja mogła być uznana za zakładową organizację związkową, musi spełniać określone kryteria liczbowe i organizacyjne. Podstawowym wymogiem jest zrzeszanie co najmniej 10 członków będących pracownikami u pracodawcy objętego działaniem tej organizacji lub innymi niż pracownicy osobami wykonującymi pracę zarobkową.

Istotne jest również kryterium czasowe - osoby wykonujące pracę zarobkową, które nie są pracownikami, muszą świadczyć pracę przez co najmniej 6 miesięcy na rzecz pracodawcy objętego działaniem organizacji związkowej. To kryterium ma na celu zapewnienie, że organizacja związkowa reprezentuje osoby, które mają trwały związek z danym pracodawcą, a nie tylko współpracowników krótkoterminowych.

Zakładowa organizacja związkowa pełni szereg ważnych funkcji w miejscu pracy. Zajmuje się zajmowaniem stanowiska w indywidualnych sprawach pracowniczych w zakresie unormowanym w przepisach prawa pracy oraz w indywidualnych sprawach osób wykonujących pracę zarobkową w zakresie związanym z wykonywaniem tej pracy. Reprezentuje również zbiorowe interesy i prawa osób wykonujących pracę zarobkową wobec pracodawcy lub organu samorządu załogi.

Ważną funkcją organizacji związkowej jest sprawowanie kontroli nad przestrzeganiem w zakładzie pracy przepisów prawa pracy, a w szczególności przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Organizacja kieruje również działalnością społecznej inspekcji pracy i współdziała z państwową inspekcją pracy. Dodatkowo zajmuje się warunkami życia emerytów i rencistów związanych z danym zakładem pracy.

Wyłonienie przedstawicieli pracowników w przypadku braku związków zawodowych

W sytuacji, gdy w firmie nie działają związki zawodowe, proces wyłonienia przedstawicieli do konsultacji procedury zgłoszeń wewnętrznych może być bardziej skomplikowany. Ustawa przewiduje możliwość wykorzystania dotychczasowych przedstawicieli pracowników, jeśli tacy zostali wcześniej wyłonieni w danym podmiocie. Może to dotyczyć przedstawicieli wybranych na potrzeby innych procedur wymaganych przez prawo pracy lub przedstawicieli samorządu pracowniczego.

Jednak sytuacja komplikuje się, gdy w firmie pracują osoby na różnych podstawach prawnych. Jeśli dotychczas wyłonieni przedstawiciele reprezentowali wyłącznie pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, a w firmie pracują również osoby na podstawie umów zlecenia, kontraktów B2B lub innych form zatrudnienia, konieczne może być wyłonienie nowych przedstawicieli, którzy będą reprezentować wszystkie kategorie osób wykonujących pracę zarobkową.

Alternatywą dla nowych wyborów jest uzyskanie zgody osób pracujących na podstawie innych form zatrudnienia na reprezentowanie ich przez dotychczasowych przedstawicieli pracowników zatrudnionych na umowie o pracę. Taka zgoda powinna być wyrażona w sposób jednoznaczny i udokumentowany, aby uniknąć późniejszych wątpliwości co do legitymacji przedstawicieli do uczestnictwa w konsultacjach.

  1. Przeprowadź analizę struktur zatrudnienia w firmie
  2. Sprawdź, czy istnieją dotychczasowi przedstawiciele pracowników
  3. Oceń, czy obecni przedstawiciele mogą reprezentować wszystkie kategorie zatrudnionych
  4. W razie potrzeby zorganizuj wybory nowych przedstawicieli
  5. Udokumentuj proces wyłonienia przedstawicieli
Wybór przedstawicieli do konsultacji może nastąpić w drodze głosowania, w tym głosowania elektronicznego. Sposób przeprowadzenia wyborów powinien być dostosowany do specyfiki organizacji i zapewnić demokratyczny charakter procesu. Ważne jest, aby wszyscy uprawnieni mieli możliwość uczestnictwa w wyborach

Przykłady praktyczne wyłonienia przedstawicieli

Praktyczne zastosowanie przepisów dotyczących wyłonienia przedstawicieli do konsultacji procedury zgłoszeń wewnętrznych można najlepiej zilustrować na konkretnych przykładach. Pierwszy przykład dotyczy sytuacji, w której wszyscy pracownicy zatrudnieni są na podstawie umowy o pracę, a w firmie funkcjonuje stała reprezentacja pracowników.

W podmiocie zatrudniającym 80 pracowników wyłącznie na podstawie umów o pracę działa rada pracowników wybrana zgodnie z przepisami Kodeksu pracy. Rada ta może bez problemu reprezentować wszystkich pracowników przy konsultacjach procedury zgłoszeń wewnętrznych, ponieważ nie ma osób pracujących na innych podstawach prawnych.

Drugi przykład przedstawia bardziej skomplikowaną sytuację, w której w firmie pracują osoby na różnych podstawach prawnych. W takim przypadku dotychczasowi przedstawiciele pracowników zatrudnionych na umowie o pracę mogą reprezentować wszystkich tylko pod warunkiem uzyskania zgody od osób zatrudnionych na innych podstawach.

Firma zatrudnia 60 osób: 40 na umowach o pracę, 15 na umowach zlecenia i 5 na kontraktach B2B. Dotychczasowi przedstawiciele pracowników mogą reprezentować wszystkich w konsultacjach tylko wtedy, gdy osoby na umowach zlecenia i kontraktach B2B wyrażą na to pisemną zgodę. W przeciwnym przypadku konieczne są nowe wybory z udziałem wszystkich kategorii zatrudnionych.

Trzeci przykład dotyczy sytuacji, w której firma nie ma żadnych dotychczasowych przedstawicieli pracowników. W takim przypadku konieczne jest zorganizowanie wyborów specjalnie na potrzeby konsultacji procedury zgłoszeń wewnętrznych.

ScenariuszRodzaj zatrudnieniaDotychczasowi przedstawicieleWymagane działanie
1Tylko umowy o pracęRada pracownikówWykorzystanie istniejącej reprezentacji
2Różne formy zatrudnieniaPrzedstawiciele pracownikówUzyskanie zgody lub nowe wybory
3Różne formy zatrudnieniaBrakOrganizacja wyborów dla wszystkich

Szczegółowa zawartość procedury zgłoszeń wewnętrznych

Procedura zgłoszeń wewnętrznych musi zawierać szereg obligatoryjnych elementów, które zapewnią jej skuteczność i zgodność z wymogami ustawy o ochronie sygnalistów. Pierwszy z tych elementów to wskazanie wewnętrznej jednostki organizacyjnej lub osoby w ramach struktury organizacyjnej podmiotu prawnego, lub podmiotu zewnętrznego, które są upoważnione przez podmiot prawny do przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych.

Kluczowe znaczenie ma również określenie sposobu przekazywania zgłoszeń wewnętrznych przez sygnalistę. Procedura musi zawierać jasne informacje o adresie korespondencyjnym lub adresie poczty elektronicznej, na które można kierować zgłoszenia. Ważne jest, aby te informacje były łatwo dostępne dla wszystkich osób uprawnionych do składania zgłoszeń.

Procedura musi również wskazywać bezstronną wewnętrzną jednostkę organizacyjną lub osobę w ramach struktury organizacyjnej podmiotu prawnego, które są upoważnione do podejmowania działań następczych. Do działań tych należy weryfikacja zgłoszenia wewnętrznego, dalsza komunikacja z sygnalistą, występowanie o dodatkowe informacje oraz przekazywanie sygnaliście informacji zwrotnej.

Istotnym elementem procedury jest określenie trybu postępowania z informacjami o naruszeniach prawa zgłoszonymi anonimowo. Chociaż ustawa nie nakłada obowiązku przyjmowania zgłoszeń anonimowych, wiele podmiotów decyduje się na taką możliwość, co wymaga odpowiedniego uregulowania w procedurze.

  • Określenie jednostki lub osoby upoważnionej do przyjmowania zgłoszeń
  • Wskazanie sposobów przekazywania zgłoszeń z danymi kontaktowymi
  • Wyznaczenie bezstronnej jednostki do działań następczych
  • Ustalenie trybu postępowania ze zgłoszeniami anonimowymi
  • Określenie obowiązku potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia w terminie 7 dni
Procedura musi zawierać obowiązek potwierdzenia sygnaliście przyjęcia zgłoszenia wewnętrznego w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy sygnalista nie podał adresu do kontaktu. Potwierdzenie może być przekazane drogą elektroniczną lub tradycyjną korespondencją

Terminy i obowiązki w procedurze zgłoszeń wewnętrznych

Ustawa o ochronie sygnalistów szczegółowo reguluje kwestie terminów związanych z procedurą zgłoszeń wewnętrznych. Jednym z najważniejszych terminów jest 7-dniowy okres na potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia. Ten termin jest liczony od dnia otrzymania zgłoszenia przez podmiot i ma na celu zapewnienie sygnaliście pewności, że jego zgłoszenie zostało właściwie odebrane i zostanie rozpatrzone.

Procedura musi również określać obowiązek podjęcia działań następczych z zachowaniem należytej staranności przez osoby do tego upoważnione. Działania te powinny być proporcjonalne do charakteru i wagi zgłoszonego naruszenia, a ich celem jest wyjaśnienie sprawy i podjęcie odpowiednich kroków zaradczych.

Kluczowym elementem procedury jest ustalenie maksymalnego terminu na przekazanie sygnaliście informacji zwrotnej. Termin ten powinien być realistyczny i uwzględniać możliwość przeprowadzenia rzetelnego postępowania wyjaśniającego, ale jednocześnie nie może być nadmiernie długi, aby nie zniechęcać sygnalistów do składania zgłoszeń.

Procedura musi również zawierać zrozumiałe i łatwo dostępne informacje na temat dokonywania zgłoszeń zewnętrznych do Rzecznika Praw Obywatelskich albo organów publicznych oraz w stosownych przypadkach do instytucji, organów lub jednostek organizacyjnych Unii Europejskiej. Te informacje mają zapewnić sygnaliście pełną wiedzę o dostępnych kanałach zgłaszania naruszeń.

Procedura zgłoszeń wewnętrznych wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia podania jej do wiadomości osób wykonujących pracę w sposób przyjęty w podmiocie prawnym. Sposób podania do wiadomości może obejmować publikację w intranecie, rozesłanie mailem lub wywiesienie na tablicy ogłoszeń

Dodatkowe elementy procedury zgłoszeń wewnętrznych

Poza obligatoryjnymi elementami, ustawa dopuszcza włączenie do procedury zgłoszeń wewnętrznych dodatkowych regulacji, które mogą zwiększyć jej skuteczność i dostosować do specyfiki działalności danego podmiotu. Jednym z takich elementów może być wskazanie naruszeń wewnętrznych, jeżeli podmiot prawny przewidział możliwość zgłaszania takich naruszeń oprócz naruszeń prawa.

Procedura może również zawierać wskazanie czynników ryzyka odpowiadających profilowi działalności podmiotu prawnego, sprzyjających możliwości wystąpienia określonych naruszeń prawa. Czynniki te mogą być związane z naruszeniem obowiązków regulacyjnych, innych obowiązków określonych w przepisach prawa lub z ryzykiem korupcji. Identyfikacja takich czynników może pomóc w proaktywnym zarządzaniu ryzykiem compliance.

Ważnym dodatkowym elementem może być wyraźne wskazanie, że informacja o naruszeniu prawa może być w każdym przypadku zgłoszona również do Rzecznika Praw Obywatelskich albo organu publicznego z pominięciem procedury zgłoszeń wewnętrznych. Takie przypomnienie wzmacnia pozycję sygnalisty i zapewnia mu pełną świadomość dostępnych opcji.

Procedura może również określać system zachęt do korzystania z procedury zgłoszeń wewnętrznych, szczególnie w przypadkach, gdy naruszeniu prawa można skutecznie zaradzić w ramach struktury organizacyjnej podmiotu prawnego, a sygnalista uważa, że nie zachodzi ryzyko działań odwetowych. Taki system może obejmować różne formy motywacji pozytywnej.

  • Wskazanie możliwości zgłaszania naruszeń wewnętrznych regulacji
  • Identyfikacja czynników ryzyka specyficznych dla działalności
  • Przypomnienie o możliwości zgłoszeń zewnętrznych
  • System zachęt do korzystania z procedury wewnętrznej

Rejestr zgłoszeń wewnętrznych - wymagania i zawartość

Wdrożenie procedury zgłoszeń wewnętrznych wiąże się z obowiązkiem prowadzenia rejestru zgłoszeń wewnętrznych. Podmiot, który wdrożył procedurę, automatycznie staje się administratorem danych osobowych zgromadzonych w tym rejestrze, co oznacza konieczność przestrzegania wszystkich wymogów RODO w zakresie przetwarzania danych osobowych.

Rejestr zgłoszeń wewnętrznych musi zawierać ściśle określone kategorie danych. Pierwszym elementem jest numer zgłoszenia, który pozwala na jednoznaczną identyfikację każdej sprawy i ułatwia zarządzanie procesem rozpatrywania zgłoszeń. Kolejnym elementem jest przedmiot naruszenia prawa, czyli opis tego, czego dotyczy zgłoszenie.

Rejestr musi zawierać dane osobowe sygnalisty oraz osoby, której dotyczy zgłoszenie, ale tylko w zakresie niezbędnym do identyfikacji tych osób. Oznacza to, że nie należy gromadzić nadmiernych danych osobowych, które nie są konieczne do realizacji celów procedury. Ważne jest również zapisanie adresu do kontaktu sygnalisty, który umożliwi komunikację w trakcie rozpatrywania sprawy.

Data dokonania zgłoszenia stanowi kolejny obowiązkowy element rejestru. Pozwala ona na monitorowanie terminów przewidzianych w procedurze i zapewnienie, że wszystkie obowiązki czasowe są właściwie realizowane. Rejestr musi również zawierać informację o podjętych działaniach następczych oraz datę zakończenia sprawy.

Dane osobowe oraz pozostałe informacje w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych są przechowywane przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym zakończono działania następcze. Okres ten może być wydłużony, jeśli zostały zainicjowane postępowania na podstawie zgłoszenia. W takim przypadku dane przechowuje się do zakończenia tych postępowań

Ochrona danych i poufności w procedurze zgłoszeń

Procedura zgłoszeń wewnętrznych oraz związane z nią przetwarzanie danych osobowych musi spełniać wysokie standardy ochrony poufności. Podstawowym wymogiem jest uniemożliwienie nieupoważnionym osobom dostępu do informacji objętych zgłoszeniem. Oznacza to konieczność wdrożenia odpowiednich zabezpieczeń technicznych i organizacyjnych.

Szczególnie istotne jest zapewnienie ochrony poufności tożsamości sygnalisty, osoby, której dotyczy zgłoszenie, oraz osób trzecich wskazanych w zgłoszeniu. Naruszenie tej poufności może nie tylko narazić te osoby na działania odwetowe, ale również skutkować odpowiedzialnością prawną podmiotu wdrażającego procedurę.

W związku z wymogami ochrony poufności, istotne jest, aby przyjmować czy weryfikować zgłoszenia wewnętrzne, podejmować działania następcze oraz przetwarzać dane osobowe mogły wyłącznie osoby posiadające pisemne upoważnienie wydane przez dany podmiot. Upoważnienie takie powinno precyzyjnie określać zakres uprawnień i obowiązków osoby upoważnionej.

Osoby upoważnione do obsługi procedury zgłoszeń wewnętrznych powinny być odpowiednio przeszkolone w zakresie wymogów prawnych, procedur postępowania oraz zasad ochrony danych osobowych. Ważne jest również, aby były to osoby o odpowiednich kwalifikacjach i nienagannnej reputacji, które będą mogły zapewnić bezstronność i profesjonalizm w rozpatrywaniu zgłoszeń.

Element ochronyWymaganieSposób realizacji
Dostęp do danychTylko upoważnione osobyPisemne upoważnienia
Poufność tożsamościOchrona wszystkich stronZabezpieczenia techniczne
Bezpieczeństwo danychZgodność z RODOProcedury bezpieczeństwa

Sposoby dokonywania zgłoszeń wewnętrznych

Ustawa o ochronie sygnalistów przewiduje różne sposoby dokonywania zgłoszeń w ramach procedury wewnętrznej, aby zapewnić sygnalistom elastyczność i wygodę w przekazywaniu informacji o naruszeniach. Podstawowy podział obejmuje zgłoszenia ustne i pisemne, przy czym każda z tych kategorii może być realizowana w różnych formach.

Zgłoszenia ustne mogą być dokonywane telefonicznie lub za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej. W przypadku zgłoszeń telefonicznych, procedura może przewidywać wykorzystanie nagrywanej linii telefonicznej lub innego nagrywanego systemu komunikacji głosowej. Nagranie rozmowy stanowi wówczas dokumentację zgłoszenia, ale wymaga zgody sygnalisty.

Alternatywą dla zgłoszeń telefonicznych są bezpośrednie spotkania z sygnalistą. Takie spotkanie powinno być zorganizowane w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku sygnalisty o zastosowanie tej formy zgłoszenia. Spotkanie może być udokumentowane w formie nagrania rozmowy lub protokołu spotkania odtwarzającego jego dokładny przebieg.

Zgłoszenia pisemne mogą być dokonywane w postaci papierowej lub elektronicznej. Forma elektroniczna może obejmować przesłanie zgłoszenia pocztą elektroniczną, wypełnienie formularza na stronie internetowej podmiotu, lub wykorzystanie specjalnej platformy do zgłoszeń. Wybór konkretnej formy zależy od możliwości technicznych i organizacyjnych podmiotu.

Zgłoszenie ustne podczas bezpośredniego spotkania może być dokumentowane w formie nagrania rozmowy lub protokou spotkania. Protokół musi odtwarzać dokładny przebieg rozmowy, a sygnalista ma prawo go sprawdzić, poprawić i zatwierdzić przez podpisanie. Wszystkie formy dokumentacji wymagają zgody sygnalisty

Wejście w życie procedury i komunikacja z pracownikami

Procedura zgłoszeń wewnętrznych nie wchodzi w życie automatycznie po jej uchwaleniu, ale wymaga odpowiedniego podania do wiadomości osób wykonujących pracę w danym podmiocie. Ustawa przewiduje 7-dniowy okres od dnia podania procedury do wiadomości do momentu jej wejścia w życie. Ten okres ma na celu zapewnienie wszystkim zainteresowanym odpowiedniego czasu na zapoznanie się z nowymi regulacjami.

Sposób podania procedury do wiadomości powinien być dostosowany do specyfiki organizacji i zapewnić dotarcie informacji do wszystkich osób uprawnionych do składania zgłoszeń. Może to obejmować publikację procedury w systemie intranetowym firmy, rozesłanie jej pocztą elektroniczną do wszystkich zatrudnionych, wywiesienie na tablicach ogłoszeń, lub kombinację różnych metod komunikacji.

Ważne jest, aby procedura była komunikowana w sposób jasny i zrozumiały, z podkreśleniem najważniejszych informacji praktycznych, takich jak sposoby składania zgłoszeń, dane kontaktowe osób odpowiedzialnych za przyjmowanie zgłoszeń, oraz gwarancje ochrony sygnalistów. Warto również zorganizować szkolenia lub spotkania informacyjne, które pomogą pracownikom lepiej zrozumieć nowe regulacje.

Komunikacja na temat procedury zgłoszeń wewnętrznych powinna mieć charakter ciągły, a nie jednorazowy. Regularne przypominanie o istnieniu procedury, aktualizowanie informacji o zmianach, oraz promowanie kultury organizacyjnej sprzyjającej zgłaszaniu naruszeń może znacznie zwiększyć skuteczność całego systemu.

Firma produkcyjna zatrudniająca 150 osób wdrożyła procedurę zgłoszeń wewnętrznych po przeprowadzeniu konsultacji z radą pracowników. Procedura została opublikowana na stronie intranetowej firmy, rozesłana mailem do wszystkich zatrudnionych i wywieszona na tablicach ogłoszeń w każdym dziale. Dodatkowo zorganizowano spotkania informacyjne z kierownikami działów, którzy przekazali informacje swoim zespołom.

Najczęstsze pytania

Czy firma zatrudniająca 45 osób na umowach o pracę i 8 osób na umowach zlecenia musi wdrożyć procedurę zgłoszeń wewnętrznych?

Tak, ponieważ łączna liczba osób wykonujących pracę zarobkową wynosi 53, co przekracza próg 50 osób. Do obliczenia progu wlicza się wszystkie osoby świadczące pracę za wynagrodzeniem, niezależnie od podstawy prawnej zatrudnienia.

Ile czasu trwają konsultacje dotyczące procedury zgłoszeń wewnętrznych?

Konsultacje trwają nie krócej niż 5 dni i nie dłużej niż 10 dni od dnia przedstawienia projektu procedury przedstawicielom pracowników. Uwagi zgłoszone w toku konsultacji nie są wiążące dla podmiotu ustalającego procedurę.

Co się dzieje, jeśli w firmie nie ma związków zawodowych ani przedstawicieli pracowników?

W takim przypadku konieczne jest wyłonienie przedstawicieli pracowników specjalnie na potrzeby konsultacji procedury zgłoszeń wewnętrznych. Wybór może nastąpić w drodze głosowania, w tym elektronicznego, w trybie przyjętym w danym podmiocie.

Czy procedura zgłoszeń wewnętrznych może przewidywać tylko zgłoszenia pisemne?

Nie, ustawa wymaga, aby procedura umożliwiała zgłoszenia zarówno ustne jak i pisemne. Zgłoszenia ustne mogą być dokonywane telefonicznie, przez środki komunikacji elektronicznej lub podczas bezpośredniego spotkania z sygnalistą.

Jak długo przechowuje się dane w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych?

Dane w rejestrze przechowuje się przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym zakończono działania następcze. Jeśli zostały zainicjowane postępowania na podstawie zgłoszenia, dane przechowuje się do zakończenia tych postępowań.

Czy mniejsze firmy mogą dobrowolnie wdrożyć procedurę zgłoszeń wewnętrznych?

Tak, podmioty zatrudniające mniej niż 50 osób mogą dobrowolnie wdrożyć procedurę zgłoszeń wewnętrznych. W takim przypadku również muszą przeprowadzić konsultacje z przedstawicielami pracowników i spełnić wszystkie wymogi ustawowe dotyczące procedury.

ZZB

Zespół Zasady Biznesowe

Redakcja Biznesowa

Zasady Biznesowe

Zespół doświadczonych ekspertów biznesowych z wieloletnim doświadczeniem w różnych branżach - od startupów po korporacje.

Eksperci biznesowiPraktycy rynkowi